Slide # 1

Selamat Datang Ke Website Kami Tamparuli Town

Kami Memberikan Anda Info-Info Terbaru Dari Kami Lebih Lanjut

Slide # 2

AKAN DATANG

AKAN DATANG Baca Lagi

Slide # 3

AKAN DATANG

akan datang Read More

Slide # 4

AKAN DATANG

akan datang Read More

Slide # 5

AKAN DATANG

AKAN DATANG Read More

Monday 11 December 2017

Jika terlihat peniaga meletakkan had minima bagi pembayaran menggunakan kad kredit atau debit, segera laporkan kepada Bank Negara Malaysia - Berita Otai

Jika terlihat peniaga meletakkan had minima bagi pembayaran menggunakan kad kredit atau debit, segera laporkan kepada Bank Negara Malaysia

KUALA LUMPUR – Salah satu situasi janggal yang kerap berlaku kepada rakyat Malaysia adalah penetapan caj minima bagi pembayaran dengan menggunakan kad.
Sebagai contoh, anda sedang membeli-belah di pasaraya dan apabila tiba di kaunter, juruwang enggan menerima pembayaran dengan menggunakan kad sekiranya jumlah pembelian anda adalah di bawah amaun yang telah ditetapkan.
Justeru, jika keadaan ini berlaku, terpaksalah anda mengeluarkan wang tunai yang berada di dalam dompet anda ketika itu. Jika mencukupi, nasib baik. Bagaimana jika anda tidak mempunyai wang tunai yang mencukupi? Terpaksalah anda membatalkan niat untuk membeli barangan keperluan anda.
Situasi ini boleh berlaku di seluruh Malaysia sama ada di pasaraya, restoran mahupun kedai serbaneka. Kebiasaannya, penetapan pembayaran kad ini melibatkan jumlah minimum RM10 hingga RM50!
Bagi mengesahkan mengenai kesahihan penetapan peraturan tersebut, pihak SAYS telah menghubungi Bank Negara Malaysia (BNM) menerusi Facebook bagi mendapatkan perinciannya.
Kredit: SAYS

“Hai BNM! Saya ada soalan – adakah sah jika peniaga menetapkan had bagi pembayaran dengan menggunakan kad kredit/debit? Saya telah melihat beberapa kedai menetapkan jumlah minima RM50 bagi transaksi melalui kad”.
Berikut merupakan respon yang diberikan oleh wakil BNM.
“Peniaga adalah dilarang untuk mengenakan jumlah pembelian minima bagi pembelian barangan menggunakan pembayaran kad. Larangan ini termaktub di dalam skema peraturan yang ditetapkan oleh skema pembayaran kad seperti Mastercard dan Visa. Peraturan skema ini boleh didapati melalui laman sesawang skema tersebut”.
“Jika anda berhadapan dengan peniaga yang mengenakan amaun pembelian minima untuk pembayaran melalui kad, anda boleh membuat laporan dengan memberikan maklumat seperti berikut kepada kami”.
Nama peniaga:...............................................................................................................................
Alamat:............................................................................................................................................
Nama pemeroleh (boleh didapati pada resit transaksi pembayaran kad):...............................
Jenis aduan:....................................................................................................................................
Setelah meneliti buku peraturan oleh Mastercard dan Visa, didapati kedua-dua syarikat ini tidak membenarkan mana-mana peniaga untuk menetapkan had tertentu bagi transaksi yang menggunakan kad.

Kredit: Mastercard
Bagi syarikat Mastercard pula, di bawah Seksyen 5.11.3 di bawah Fasal 5, “Peniaga tidak perlu, atau menyatakan bahawa ia memerlukan, jumlah transaksi minima atau maksima untuk menerima Mastercard atau Kad Maestro yang sah dan benar”.
Arahan yang jelas lagi terperinci namun mengapa masih ramai peniaga yang mengambil enteng tentang larangan ini?
Kredit: CNET
Sebenarnya, peniaga perlu membayar sejumlah wang untuk setiap transaksi kad yang berlaku. Fi pertukaran bagi kad kredit dan debit adalah berbeza di Malaysia. Pada kadar yang minima, peniaga perlu membayar fi pertukaran sebanyak 0.21% bagi setiap transaksi kad debit.
Jumlah keseluruhan boleh meningkat dan segelintir peniaga tidak gemar untuk membayar sejumlah wang tertentu bagi pembelian barangan yang berharga RM5 sahaja.
Sementara itu, Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia (ABM) mengeluarkan keterangan bahawa pihaknya tidak menyokong tindakan sebegitu dan akan melakukan pemeriksaan secara rawak bagi memastikan peniaga tidak meletakkan caj minima bagi transaksi menggunakan kad.
Malah, ABM turut mendedahkan bahawa ahli-ahli persatuannya akan mengambil tindakan terhadap peniaga yang gagal untuk mengikuti peraturan yang ditetapkan.
Kredit: BNM
Jadi, jika anda berhadapan dengan situasi seperti di atas, anda boleh membuat laporan kepada BNM dengan memberikan butiran yang diperlukan.
Anda juga boleh menghubungi BNM di talian 1-300-88-5465 atau layari laman sesawang BNM untuk maklumat lanjut.
Jika anda suka dengan kisah ini. Sila berikan sokongan dengan KONGSI bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih.
sumber : era baru

0 comments:

Post a Comment